Stageklas vervangen, zwemgala en onze eerste braai - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van NoRiChA - WaarBenJij.nu Stageklas vervangen, zwemgala en onze eerste braai - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van NoRiChA - WaarBenJij.nu

Stageklas vervangen, zwemgala en onze eerste braai

Door: Noricha

Blijf op de hoogte en volg NoRiChA

16 Februari 2009 | Nederland, Amsterdam

Donderdag 12 februari
We liepen vandaag zoals gewoonlijk weer onze route richting de stageschool.
Maar we zagen dus om de paar meter vreemd geklede jongeren staan die tijdschriften verkochten.
Sommige jongens droegen, jurken of korte rokjes zonder een t-shirt te dragen.
Later zagen we dat er zelfs meiden aan mee deden.
Wow, het waren er echt veel..maar waarom ?!
Wel kon ik met zekerheid zeggen dat de local verkopers bij de kruispunten geen schijn van kans maakten,
met deze halfaangeklede jongeren...dus die zullen wel een dagje vrij genomen hebben. ;)
Vandaag ben ik voor het eerst een kijkje gaan nemen in een echte bovenbouwgroep.
Zo'n groep waarvan het merendeel groter dan mij is.
Maar ach, dat maakt allemaal niks uit, heb ik in vorige stagejaren gemerkt.
Helaas kregen de kinderen een toets, maar ik vond het wel superleuk om hier een x een kijkje te nemen.
Het was bijv. leuk om te zien hoe de kinderen hier een staartdeling uitrekenen of alleen al een deling.
Ik denk dat ik toch meer heb met de bovenbouw, ondanks dat de kleinere kinderen zo schattig zijn.
In de bovenbouw werd ook uitgelegd dat die jongeren op straat, dus studenten zijn van de Universiteit.
Ze proberen tijdschriften te verkopen, zodat de opbrengst naar de school gaat.
Dit gebeurt 1x per jaar en is blijkbaar wel een happening.
Toen ik dit hoorde had ik wel ff spijt dat ik niet gewoon een of ander boekje had gekocht.
Al was het maar voor het goede doel...
Helaas pindakaas, ik moest weer vlug door naar de volgende klas.
Na grade 7 werd ik verwacht in grade 2 waarvan ik afgelopen maandag voor het eerst heb geobserveerd.
De leerkracht legde heel kort uit wat er moest gebeuren en vertrok vervolgens al snel uit het klaslokaal.
Er stonden voortdurend kinderen aan mijn bureau met vragen over hoe woorden die ze bedacht hebben, in het
Engels gespeld moeten worden.
Gelukkig wist ik van de meeste woorden wel zeker of ik de goede betekenis gaf.
Voor de woorden waar ik de betekenis niet van wist, had ik zelf woordenboeken meegenomen.
Gewoon toevallig, maar wel handig natuurlijk !
Het praten in het Engels gaat steeds beter.
Ik ben niet meer zo bang om Engels te praten en het gaat gelukkig al iets vloeiender.
Helaas betrap ik me er wel nog regelmatig op dat ik sommige zinnen letterlijk uit het Nederlands vertaal.
Dit gebeurt soms in onverwachte situaties in de klas, bijv. wanneer ik even een beetje boos wordt.
Ondanks dat reageren de kinderen super positief.
Ze luisteren, zijn stil en proberen ondanks dat ze me soms vragend aankijken, toch te doen wat ik vraag.
Zo had ik de kinderen volgens mij vandaag een beetje geshockeerd door ze nog geen 1,5 minuut met de handen over
elkaar te laten zitten.
Veertig van die kleine, schattige puppyoogjes keken me 1,5 minuut ontschuldig aan.
Toch deed ik net alsof het me niets deed.
Het werkte wel, want vanaf dat moment werd er veel minder zinloos gekletst.
Soms moet het gewoon eventjes..
Ook in deze klas werd ik er weer op gewezen dat ik op één van de Cheetah Girls lijk.
Het is dus een meidengroep van Disney. En helemaal hot hier !!
Volgens mij te vergelijken met bijv. Jumbo in Nederland.
Het was echt een leerzame en boeiende ochtend.
De kinderen hebben me goed en serieus geholpen met de rituelen van de klas.
Ik merkte trouwens wel dat bepaalde kinderen je toch uitproberen.
Bijv. door te vragen of ze naar het toilet mogen, of extra lang bij de wastafel te blijven staan.
Eén kind was het meest origineel v.d dag.
Een meisje had één of andere muggenbult opengekrabt en vroeg mij of ze bij de concierge/administratie een pleister mocht halen.
Een ander kind dat vantevoren geen oog had voor dit meisje, begon vol medelijden het meisje ineens te aaien.
Oh, wat had hij toch veel medelijden met haar !
(Hij wilde de gewoon de kans grijpen om lekker even de klas uit te gaan.)
Ik had het opgelost met één Tempo zakdoekje en wat plakband...OPGELOST ! :)
Nu hoeft er gelukkig niemand de klas uit ! ;) En het meisje liep teleurgesteld weg.
Na stage zijn we gaan kijken bij het zwemgala.
Aan sporten wordt hier veeel meer waarde gehecht dan in Nederland.
(Wat ik wel goed vind)
Er waren twee zwemteams die wedstrijden speelden.
Toen we er naartoe liepen, stond er zelfs beveiliging bij het hek van het zwembad.
We hadden geen kaartjes...maar toen we zeiden dat we helemaal uit Nederland waren gekomen
voor het zwemgala, was het alweer goed, haha.
Bij binnenkomst was er meteen veel publiek te zien. Dit was vooral familie en natuurlijk
een aantal leerkrachten.
Wow, wat kunnen die leerlingen zwemmen zeg !
Zo grappig..er waren 4 jongens die tegen elkaar zwommen.
Maar twee van de vier waren vergeten dat ze 2 baanjes moesten zwemmen en gingen
vroegtijdig het zwembad uit.
Ze schudden elkaar de hand en zagen later pas dat de rest gewoon doorging.
Als een gek spongen ze weer in het water en uiteindelijk wist 1 van de jongens
toch nog tweede te worden !!!
Het is ook wel grappig om te horen hoe we overal genoemd worden.
Door de High School kinderen van het hostel :
- The Holland Chicks
- M,N & H
- The Dutchies
Door de High School kinderen in de pauze op het gras:
- Charlies Angels
Door sommige leerkrachten v.d High School (die we nog niet kenden):
- The tall- middle- and short one
Achjaa..wat maakt het allemaal uit !
We hebben het hartstikke goed hier en ik ben blij dat iedereen zo vriendelijk is.
Morgen is het Valentijnsdag..
We mogen allemaal in het rood en wit naar school toe komen.
Helaas heb ik alleen maar witte kleding, dus wordt het wit.
Oh, de braai was trouwens niet doorgegaan..volgende x beter.
Heeel veel groetjes
en veel liefs,
xXx NoRiChA

  • 19 Februari 2009 - 09:12

    Ellis Gootzen:

    Hoi Noricha, even een kort berichtje van mij. Inoka en mama hadden mij gewezen op jouw reis verslag. Wat een geweldige ervaring, de foto's zijn prachtig. Ik ben dus duidelijk te vroeg geboren, had je in mijn tijd niet(geintje)!!
    Maar ik probeer het geregeld bij te houden om je belevenissen te volgen en op z'n tijd een berichtje te schrijven. Het weer is bij jullie zo te zien beter dan hier. Zonet vielen hier een paar vlokjes sneeuw! Noricha, geniet ervan en we denken ook in Gilze aan je. Succes en veel liefs van Gerard,Maarten en Ellis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

NoRiChA

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 25527

Voorgaande reizen:

04 Februari 2009 - 05 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: