TwEeDe StAgEWeEK Is BeGoNnEn !!! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van NoRiChA - WaarBenJij.nu TwEeDe StAgEWeEK Is BeGoNnEn !!! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van NoRiChA - WaarBenJij.nu

TwEeDe StAgEWeEK Is BeGoNnEn !!!

Door: Noricha

Blijf op de hoogte en volg NoRiChA

18 Februari 2009 | Nederland, Amsterdam

Maandag 16 februari

Allereerst wil ik even tegen iedereen zeggen dat ik vandaag een poging heb gedaan,
om de gemaakte foto's tot nu toe te ordenen.
Nieuwe foto's die jullie nog niet gezien hebben, kunnen dus onder een bericht staan,
dat jullie wel al gelezen hebben..jaja..
Dus even naar beneden scrollen bij de berichten en dan zie je de bijbehorende foto's.

Ok, vanmorgen werd op stage de dag geopend door samen te zingen.
Ook nu vond ik het weer heel mooi, maar helaas werd dat leuke liedje van vorige week niet gezongen.
Volgende week maandag ga ik het eens filmen, dan kan ik thuis laten zien wat ik bedoelde !
Wat zou ik trouwens graag het volkslied willen leren uitspreken (zingen is iets teveel gevraagd)

Er werd met de kinderen gepraat over de manier waarop je anderen aanspreekt.
Tegen wie zeg je bijv. "Hey !"
Zo spreek je vrienden aan, niet leerkrachten.
Wat zeg je tegen leerkrachten ?
"Mam"
Hmmm..hier moet ik dus echt op gaan letten !
Als kinderen mij in de gang een knuffel geven, dan zeg ik automatisch: "Hiii.."
Eigenlijk zou ik dus beter : "Hello children" kunnen zeggen.
Iets formeler kinderen aanspreken is af en toe dus wel gewenst.
Veel kinderen geven ook altijd antwoord met "yes mam/no mam".


Ah fijn..na deze bijeenkomst liepen we met de leerkracht mee naar de klas.
Daar kregen we te horen dat één van ons moest vervangen in grade 1 (de allerkleinste kinderen)
Ze zijn te vergelijken met de kinderen uit groep 3.
De leerkracht kwam iets later omdat haar dochter ziek is.
We hadden het er met z'n drieen over en Maartje had donderdag al vervangen terwijl Helga en ik
in een andere klas gingen kijken.
Uiteindelijk ben ik naar de klas gegaan die al zat te wachten.
Wat moest er gebeuren ?
Er kon gewerkt worden in het werkschrift en het weekend kon besproken worden.
Meer werd er niet gezegd..

Ik kwam de klas binnen, stelde mezelf nog een keertje voor en zei tegen de kinderen dat
de leerkracht waarschijnlijk over een half uurtje terug zou zijn, misschien wel wat later.

Toen de kinderen hun werkschrift pakten waren er al meteen problemen,
een aantal kinderen hadden alles al af of hadden het werkschrift thuis laten liggen..handig.
Dat had dus ook geen zin.

Daar stond ik dan weer net zoals vorige week.
Onverwacht voor een nieuwe klas, geen zicht op de routines in de groep en dus
ook niet weten wat de kinderen moeten doen en HOE.

Achja, je ziet het als een uitdaging/kans en probeert er gewoon weer het beste van te maken.
Ik liep naar het achterste gedeelte van de klas en pakte een niet al te dik boek tevoorschijn
over een kip. (Past ook een beetje in mijn belevingswereld, hé pap ?!)
Op een gegeven moment merkte ik dat ik woorden tegenkwam waar ik de betekenis niet van kende
en ook niet zeker hoe ze uitgesproken moesten worden.
Ook nu bleef ik vol zelfvertrouwen voor de klas staan en probeerde ik er het beste van te maken.
En dat hielp !
Alle kinderen waren stil en sommige keken me met open mond aan.
Als ik dat eenmaal in de gaten heb, dan ben ik helemaal niet meer te stoppen en komen
alle stemmetjes, gebaren, lichaamsbewegingen en mimiek nog meer naar voren, heeerlijk !!!
Voorlezen vind ik echt leuk.
Maar aan alles komt een eind, dus ook aan het verhaal..de kip overleefde het bezoek van de vos
en leefde waarschijnlijk nog lang en gelukkig.

Na het voorlezen besloot ik het verhaal te bespreken en daarna over te schakelen op gesprekjes
over het weekend.

Vervolgens hebben we de spelletjes :
- Tik, tik, wie ben ik
- Raden hoeveel kinderen er achter je staan
- Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het begint met een..

Om 9:40 kwam een leerkracht binnengelopen ( 1,5 uur later) met een werkblad wat de kinderen
eventueel na de pauze (9:45-10:15) kunnen doen.
Ik heb het werkblad nog besproken met de kinderen en toen was het tijd om te pauzeren.

In de pauze sprak ik Maartje en Helga en zij vertelden me dat we na de pauze in grade 5 zouden staan.
(11-jarige kinderen) dit wilde ik niet missen, omdat ik straks voor een bovenbouw groep wil kiezen.
Dus Helga nam na de pauze mijn klas over en ik ging met Maartje naar grade 5.

Hier werd vooral zelfstandig gewerkt, totdat de grote pauze begon.

Na school hebben we onze eerste huur betaald.

Daarna werden we om 19:00 opgehaald door Eline en een vriend om voor het eerst te gaan eten in Longstreet.
We zijn eerst naar haar huis gegaan waar we een vriendin van haar ontmoet hadden.
Ook zij gaf ons al meteen nuttige tips voor tijdens ons verblijf hier.
Eenmaal in Longstreet aangekomen zijn we in een superleuk restaurantje gaan eten.
Blijkbaar heeft die hoofdtrolspeelster van Brigit Jones, in dit restaurantje destijds gegeten
om extra kilo's aan te komen voor haar rol.
Ook Selma Hayek, (d8 dat je het zo spelt) had in een programma gezegd dat je hier de lekkerste burgers ever
kon eten !
Tjah, na het horen van die info, werd ik natuurlijk wel nieuwsgierig...
Dus heb ik een hamburger besteld (met veel groente hoor) en drie soorten frietjes.
(Aardappelpartjes, franse frietjes en zoete frietjes <- niet lekker)
Het was echt heeerlijk !!!
Twee vrienden van Eline waren ook meegekomen en we hebben gezellig gekletst en ervaringen
uitgewisseld.

In Longstreet hebben we dus voor het eerst een beetje de andere kant van Zuid-Afrika gezien..
Erg aangrijpend, om volwassenen of kinderen te zien bedelen.
Het viel gisteravond blijkbaar nog mee.
We werden aangesproken door een jongen van ongeveer 13 jaar en
een zeer gehandicapte man in een rolstoel.
Dat laatste gebeurde toen we in de auto zaten.
De jongen die op dat moment reed maakte een grap en de man in de rolstoel
dacht dat de bestuurder lachte om hemen begon spontaan te huilen.
Dit vond ik echt verschrikkelijk.
Gewoon om te zien hoe ongelukkig bepaalde mensen zijn.
Of hoe oneerlijk de wereld verdeeld is.

Bij thuiskomst waren we supermoe en zijn we al snel gaan slapen.
oh trouwens...vorige week had ik nog een kopie v.d hoes van de mixtape laten afdrukken,
het zat me toch niet lekker..en ze waren er superblij mee !
Vooral omdat je dan ook weet welke nummers je hoort.
Sorry, moest ik nog ff kwijt :)


Dinsdag 17 februari
Vandaag niet veel bijzonders gedaan.
's Avonds hebben we voor het eerst gezellig op het gras gelegen met collega's.
Was erg leuk !

Veeel liefs,
xXx NoRiCh@


Ps : Hahahaha, Inoka, ik kwam er vandaag pas achter dat jij Ienemien bent !!
Toen ik reageerde op jouw reactie had ik nog niet op Hyves gekeken, haha !!
LuV YoU 2 !!


  • 18 Februari 2009 - 08:01

    Cisca:

    Ja dit is de minder mooie maar wel de werkelijke kant van Zuid Afrika, heel erg hoor.
    xxxx

  • 18 Februari 2009 - 10:26

    Eline:

    Nee.. hele mooie foto die 2e!! Ik wist niet dat je er ook bezopen uit kon zien nadat je een milkshake gedronken hebt :P

  • 18 Februari 2009 - 11:14

    Elpee:

    Het wordt nu wel tijd voor je eigen klas, dat improviseren elke keer lijkt me ook vermoeiend!
    Mooi verhaaltje hoor!

    xxx A proud Buddoheys

  • 18 Februari 2009 - 16:00

    Arenda:

    Hey Noricha,

    Leuk om je verhalen te lezen! Echt zoveel herinneringen komen weer terug! Jullie hebben ook al veel gedaan wat wij ook hebben gedaan! Echt leuk. Weet je al welke klas je krijgt? Laat maar even weten :D En doe je ze de groetjes!!! Piere, Stephan, toenkies,Salomi en iedereen van de basisschool. En zijn betty, charlotte, Johan en Jan eigenlijk ook nog in de hostel!Geniet nog even !!!

  • 20 Februari 2009 - 17:17

    Ienemien:

    joehoeee
    hoe gaat het?! Hoop dat alles goed gaat daar en dat je er van geniet!
    we missen je!

    (K) van Ons

  • 21 Februari 2009 - 12:01

    Dimph:

    Noricha,
    Fijn om je ervaringen te lezen en wat je er allemaal van opsteekt.
    Knap hoe je het allemaal doet.Geniet er van!
    We blijven je volgen op het net .
    Groetjes,
    Twan en Dimph

  • 21 Februari 2009 - 19:21

    Mary:

    Hoi, Noricha,

    Is alles goed met je?
    We loves you!!!
    Tot snel horens.
    xxxx


  • 22 Februari 2009 - 11:07

    Riekie:

    Hoi Noricha

    Leuk om jouw ervaringen te lezen. Je hebt al erg veel meegemaakt; de verschillende culturen en het invallen in een klas waarin je moest improviseren. Een echte juf die geniet van de betrokkenheid van de kinderen. Geweldig. Meiske blijf ervan genieten.
    Groetjes,
    Riekie
    P.S.
    Heb je ook foto's van jouw klas? (de kinderen?)

  • 23 Februari 2009 - 15:49

    Sonja:

    hoi noricha, dat bedoelde ik met toneelspeler.Automatisch komen tijdens het vertellen de grimassen erbij.Verzuim van leerkrachten loopt op als er stagiares zijn.vraag naar je klas en hou vol.succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

NoRiChA

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 25542

Voorgaande reizen:

04 Februari 2009 - 05 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: