MoSsELeN ZoEkEn, DuIkEn,CeNtRuM iN,BrAaIeN.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van NoRiChA - WaarBenJij.nu MoSsELeN ZoEkEn, DuIkEn,CeNtRuM iN,BrAaIeN.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van NoRiChA - WaarBenJij.nu

MoSsELeN ZoEkEn, DuIkEn,CeNtRuM iN,BrAaIeN..

Door: Noricha

Blijf op de hoogte en volg NoRiChA

02 Maart 2009 | Nederland, Amsterdam

Zaterdag 28 februari

Vanochtend konden we (voor ons doen) uitslapen.
Normaal gesproken sta ik in het weekend om 7:15 op en nu om 8:00 ! :) Dat scheelt !
We moesten vroeg vertrekken omdat het 's ochtends nog eb is,
dus mogelijk is om mosselen te zoeken en te gaan duiken.
Als eerste zijn we richting Hermanus gereden om daar met z'n allen op een mooi strand
op zoek te gaan naar mosselen.

Hoe doe je dat dan ?!
Ik begreep eerst dat je door een soort twist-beweging in het zand, de mosselen kon vinden.
Dit bleek niet te werken, dus probeerde ik hetzelfde, maar dan met mijn voeten in de koude zee.
Uiteindelijk ging ik steeds een stapje dichter de zee in.
(De jongens lagen al lang in het water en deden alsof ze het niet koud hadden)
Ik moest een nieuwe strategie toepassen, wat dit werkte niet.
Je moest met je handen snel in de zee graven en doorgaan totdat je iets hards voelt.
En je moet opschieten want als er een golf komt, en je bent nog niet klaar met graven, dan kun je weer opnieuw beginnen.
Ik heb het een aantal keer geprobeerd, maar tervergeefs.
Zoiets lukt niet, als je zo min mogelijk nat wilt worden en je haar droog moet blijven.
Toen ik na een tijdje door een enorme golf ondersteboven werd meegespoeld richting het strand,
ben ik er ook maar echt voor gegaan. Natter dan dit, kon ik niet worden.
Mijn doel was om in ieder geval één mossel te vinden.
En als je ervoor gaat dan lukt dat ook.
Ik was dolenthousiast toen ik de eerste gevonden had !
Norval,Carin en Jacques hebben alle 3 één vergunning, dus we mochten 150 mosselen in totaal meenemen ! (3x50)

Maartje wilde het ook een keer proberen, dus ik nam de zak met gevonden mosselen in ontvangst en kreeg de taak
om de mosselen bij iedereen op te halen en te tellen..ook erg belangrijk !
Uiteindelijk hebben we er 150 gevonden !
Ik zeg wel "we", maar ik had mijn bijdrage geleverd door er één te vinden.
De mannen en Helga hadden er veel meer gevonden.
Achjaa, we konden nu trots naar huis toe en ons voorbereiden op het duiken.

Eenmaal thuisgekomen bleek dat de meisjes helemaal niet in de pakken pasten, ze waren veeel te groot.
Ik had al vernomen dat het water heel koud zou zijn, dus ik was bij voorbaat al afgehaakt..
mij niet gezien, in dat koude water, brrrr !
Uiteindelijk hebben de mannen zich dus in de pakken gehesen.
En zijn we weer richting een ander strand gereden.

Wat me niet verteld was, was dat we een avontuurlijke tocht moesten ondernemen, om bij het water aan te komen.
Dat wil zeggen : Klimmen en klauteren over de grote, hoge rotsen.
Toen ik het op een gegeven moment gehad had, kon ik het laatste stukje richting het eindpunt, door het water lage lopen.
Pfff..Dat is toch veeeel handiger, dan dat geklauter !!

Het was leuk om de mannen te zien duiken.
Op een gegeven moment had Jacques zelfs een haai in zijn handen !!!(Een mini, hoor Inoka)
De haai beet van angst in zijn eigen staart en vormde een rondje.
Toen de haai weer in het water was gelegd, deed hij even alsof hij dood was
en zwom vervolgens vliegensvlug weer weg !!
Na een tijdje werd het tijd om terug te gaan.
Ik had me voorgenomen om dezelfde weg terug te nemen.
Dus eerst een stukje klimmen en daarna gewoon weer terug door het lage water.
Zo gezegd, zo gedaan..
Ik moest een grote stap omlaag zetten om in het water te komen en stond voordat ik het wist tot VER BOVEN MIJN MIDDEL onder water !!!!!
Dit was zo'n : "Wat is hier gebeurd?!" moment.
Het was geen eb meer, maar vloed, dus het water stond veeeeeeeeel hoger, dan een uur geleden !!!
Oh, oh, oh..stom,stom,stom...ik had niet gezien dat het water hoger was en ik was vergeten dat het geen eb meer was.

Maar...mijn vrouwelijk instinctief heeft er wel voor gezorgd dat ik binnen een seconde meteen mijn tas in veiligheid bracht !
Die is gelukkig niet nat geworden :) Niet dat er iets belangrijks in zat (Geen camera/geld/etc)
Zo gaat dat later ook met kinderen, die breng je ook zonder na te denken als eerste in veiligheid (Hmm..vreemde vergelijking een tas en kinderen, achja)
Ik kon er wel om lachen..om mijn eigen stomheid..
En de rest lachte natuurlijk vrolijk mee, toen ze zagen waarom ik zo gilde.
Zo zijn ze dan ook wel weer ;)
Het was wel jammer dat mijn enige warme trui nu kletsnat was.
En al helemaal omdat het alles behalve warm was buiten.
Maarjah, niks aan te doen.

We zijn naar huis gereden en ik heb nieuwe kleding aangetrokken.
De kreeften werden meteen al gekookt en door iedereen gegeten.
Ik heb een beurt overgeslagen, want dit was echt niks voor mij.
Het gaat me toch net iets te ver om dieren te vangen en vervolgens ook op te eten, zonder dat ze er anders uitzien.
Zoals ik gisteren al zei ben ik sowieso geen fan van vis of andere dieren uit de zee,
dus ik heb er geen genomen.

Het volgende wat op de planning stond was naar het centrum gaan.
Ook had ik een badhanddoek meegenomen om om me heen te slaan.
Je moet toch iets doen om jezelf warm te handen, zonder trui.
Ik kon niet wachten, want ik had inmiddels wel al honger gekregen.

In het centrum hebben we wat rondgedwaald, weinig winkels binnen gegaan en uiteindelijk had ik als enige
een hamburger met frietjes besteld. (Ik moest gewoon IETS eten)
Natuurlijk kreeg ik maar de helft op en bood ik aan dat de anderen nog frietjes enzo konden pakken.Ik had genoeg.
Nou, dat had ik geweten !
In een mum van tijd was mijn hele bord leeg, haha !
Als de ober had gevraagd of het had gesmaakt, dan hadden we met z'n allen onze mening kunnen geven !:P
Maar dat vroeg hij helaas niet..

Na het eten hebben we nog wat rondgelopen en kwamen we algauw tot de ontdekking dat de winkels alweer gesloten waren.
Die sluiten blijkbaar op za. al om 15:00 in dat stadje, omdat het geen hoogseizoen meer is.
In het hoogseizoen kun je hier trouwens heeeel veel walvissen spotten !

Tijdens het wachten hebben we nog dassies gepot ! Dit zijn soort grote bevers/cavia's..weet niet goed waar ik ze 't
beste mee kan vergelijken.
Anyway..algauw werden we weer opgehaald door de ouders van Jacques en werden we thuis aan het werk gezet.
De mosselen moesten worden bereid !
Bah, dit is echt te vies voor woorden !
Je moest de schelp openen, die in de bak met zeewater al was geopend.
En vervolgens de schelp en het diertje doormidden snijden.
Daarna in stukjes snijden en in een kom doen.
Bah, bah..verschrikkelijk !
Gelukkig werd ik verlost door de knoflook die gesneden moest worden !!
Ik bood me vol enthousiasme aan, om deze taak te gaan vervullen !!
En dit ging me goed af..lekker van die ieniemienie muizenstukjes snijden,
dat gepriegel is zeker wel mijn ding.
En de knoflook voelt niks :)

Nadat de knoflook gesneden was, hebben we nog even gewacht en daarna begonnen we weer met de braai !
Ook nu was het weer heerlijk !(Sla,tomaat,ananas,broodjes,hamburgervlees,etc etc)

Na het eten hebben we nog met z'n allen wat t.v gekeken, wat foto's uitgewisseld met Steven en Jonathan
en zijn we weer vroeg naar bed toe gegaan.
Morgen gaan we alweer naar huis toe.
Om 9:00 vertrekken we weer richting huis.
De afgelopen twee dagen zijn echt voorbij gevlogen !
Het was wel superleuk, vooral omdat het zo goed klikt tussen iedereen.
Ook grappig dat het Vlaams, Nederlands, Engels en Afrikaans voortdurend wordt afgewisseld.
Als we met de Belgen en Jacques zijn, dan praten we Engels, omdat Jacques ons dan beter kan volgen.

Als de Belgen zich zó op hun gemak voelen, dat ze niet meer nadenken, wanneer ze iets tegen ons zeggen..
dan praten ze ECHT VLAAMS en kunnen wij het niet eens volgen.
Dan praat de één ontzettend enthousiast, met gebaren en is niet te stoppen.
En aan het einde van het verhaal kijken wij hem dan vragend aan, zo van ; "Uhhmm..we hebben er niks van meegekregen".

Het grappige is dat we, zelfs wanneer bijv. Jacques,Carin of Norval er even niet bij zijn,
soms vergeten dat we Nederlands kunnen praten en dus in het Engels iets tegen elkaar zeggen.
Of dat ik uit enthousiasme iets in het Nederlands tegen Jacques zeg en hij me dan nog begrijpt ook.
(Nederlands en Afrikaans lijken best veel op elkaar)
Dat zijn gewoon leuke momenten.
Wat de taal betreft is iedereen heel flexibel. Heerlijk is dat..
Het valt me ook op dat de mensen in Zuid-Afrika GOED Engels en ook vaak nog Afrikaans spreken.

Het was weer een druk, maar voldaan dagje..
ik kijk alweer uit naar morgen !

Liefs,
xXx NoRiCh@





  • 02 Maart 2009 - 11:23

    Elpee:

    Hey mosselvroitje! Jij en je tas......zelfs in the middle of nowhere :@ Is het menneke ook meegeweest? Nog geen foto's gezien:(
    Ik hoop dat je een mooie stageweek tegemoet gaat.

    XXX De mosselman


  • 02 Maart 2009 - 11:29

    Mary:

    Lieve Noricha,
    Het was wel een avontuurlijk weekend, maar goed dat alles goed afgelopen is.
    Geneit er maar van.
    Liefs xxxx

  • 04 Maart 2009 - 07:46

    Cisca:

    BAH WAT VIES HE DIE MOSSELEN nou ik had ook voor de knoflook gekozen hoor,( alhoewel wie zegt dat zo n klein knoflookje echt niets voelt?):)
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

NoRiChA

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 25536

Voorgaande reizen:

04 Februari 2009 - 05 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: