KaLkBaY,StAgE,sTaGe En NoG EeNs StAgE... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van NoRiChA - WaarBenJij.nu KaLkBaY,StAgE,sTaGe En NoG EeNs StAgE... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van NoRiChA - WaarBenJij.nu

KaLkBaY,StAgE,sTaGe En NoG EeNs StAgE...

Door: Noricha

Blijf op de hoogte en volg NoRiChA

13 Maart 2009 | Nederland, Amsterdam

Maandag 12 maart
Na een drukke dag op stage, hadden we afgesproken om 's avonds met de Belgen en family richting Kalkbay te gaan,
om in een visrestaurantje te gaan eten.
Zo gezegd, zo gedaan.

Zoals ik al eerder had gezegd, ben ik (nog steeds) niet gek op vis.
Het enige wat ik lust is : gebakken zalm, gebakken panga filet en fish sticks..

En ja hoor..daar stond ik dan weer,krabbend aan m'n onderkin,
kijkend naar het bord met de beschrijvingen die ik natuurlijk niet begreep.

De eigenaar zag blijkbaar aan mijn gezichtsuitdrukking,dat ik er niet veel vertrouwen in had,
toen ik de fishfilet had besteld en zei tegen zijn team ; "The lady is not happy, add a Greek salad".
Uiteindelijk liep ik dus weg, met de bestelling en een gratis Griekse salade..
die ik ook graag had willen bestellen. Lucky me !

De fishfilet vond ik, zoals ik al verwachtte niet lekker, maar de salade was heerlijk !!!
Ik heb de vriendelijke man nogmaals hartelijk bedankt.

De anderen hadden wel genoten van hun vis.
Jac had een hele vis besteld. En met heel, bedoel ik ook ECHT HEEL.
Alles erop en eraan ! Ogen, staart, etc..
Ieeuwww, walgelijk !!
Natuurlijk moesten er weer absurde foto's gemaakt worden,
die me een beetje deden denken aan die ene in Suriname.(Die in de keuken)
Bah,bah..daar moet ik echt niks van hebben..

Behalve eten kon je ook genieten van het prachtige uitzicht en de zeeleeuwen die langs de kant zwommen.
Het waren er een heleboel en ze waren ook heel goed te zien.
Sommige duikelden steeds in het water...echt mooi om te zien, zo in het wild.
Ze zijn er niet omdat ze het moeten, maar omdat ze er zelf voor gekozen hebben.
O,jah..én omdat er een man was, die één van hen net iets te eten had gegeven..bijna vergeten.

Toen het eenmaal donker was,
was het een prachtig gezicht om de weerkaatsing van allerlei lichtjes te zien
in het zeewater.

Rond 21:00 waren we weer thuis en hebben we nog wat aan school gewerkt.
Ik heb een grote les op de planning staan over de geschiedenis van Jan van Riebeeck.
De kinderen gaan naar het kasteel de Goede Hoop en de leerkracht wilde graag de kinderen
alvast wat achtergrond informatie bijbrengen.
Dit ga ik morgen op een (voor de kinderen) nieuwe wijze doen.
Ben benieuwd wat ze ervan vinden...

Dinsdag 13 maart
Vandaag kon ik dan eindelijk de les geven, waar ik me al zo lang op had voorbereid.
De les over Jan van Riebeeck.
Even voor de duidelijkheid, dit is de Nederlander die met zijn VOC-schip hier voor het eerst
als Europeaan het Zuid-Afrikaanse land bezocht.
Hij heeft hier een kasteel laten bouwen, wat blijkbaar heel bekend is en dat kasteel gaan we dus
binnenkort met de klas bezoeken.

De les ging gelukkig super !!
Aan het begin van de les had ik de kinderen gevraagd om doodstil te zijn en vervolgens liep ik het lokaal uit.
Ik had die dag bewust een zwart shirt aangetrokken en toen ik even buiten de klas stond, voegde ik
hier (een van een servet gemaakte) kraag aan toe.
Ook had ik een bezem gepakt, die diende als wandelstok..en niet veel later liep ik strompelend de klas in.
Ik deed me voor als de 350-jarige J. van Riebeeck en stond vollop in de aandacht.
Doodeng natuurlijk, want ik wist niet hoe iedereen zou reageren,omdat ze dit HELEMAAL niet gewend zijn !
Ik vertelde mijn verhaaltje en enkele kinderen zaten met open mond te luisteren, naar wat J.van Riebeeck had meegemaakt.
Ook de mentor speelde er helemaal op in en noemde me ook meneer enzo..echt grappig..(maar op zo'n moment kun je niet lachen)
Er werden vragen gesteld als : Hoe heten je kinderen ? Aan welke ziektes zijn ze allemaal gestorven ? Waarom ?
Dat waren vragen die je niet allemaal in op Wikipedia vind, dus ik maakte er maar een antwoord van, dat ik
het door de (honderden) jaren heen, niet heb kunnen onthouden. Het was iets wat ik van me af heb gezet...
(Tjah, je moet toch wat?!) ;)
Ook had ik platen meegenomen en had verteld wat er destijds was gebeurd.
De kinderen zagen de gelijkenis tussen mij en J.van Riebeeck, meteen door de zwarte kleding en de witte kraag !
De kinderen werden ook enthousiast toen ze het standbeeld, dat in de hoofdstad te vinden is, herkenden !!

Na afloop werd ik door iedereen uitgezwaaid en kwam ik weer vrolijk als teacher Noricha de klas binnengelopen.
De leerkracht vertelde dat ik net belangrijk bezoek had gemist en de kinderen vertelden, wie er was geweest.
Achteraf kreeg ik nog vele leuke reacties van de kinderen.
Ook de volgende dag vroegen ze : "Komt mister Jan van Riebeeck vandaag weer?"
Op zo'n moment moet ik toch antwoorden, dat ie moet uitrusten,want het was erg vermoeiend voor hem
maar dat ie het wel leuk vindt dat we naar zijn kasteel komen.

Ook mijn mentor (de lerares van mijn klas) vertelde enthousiast in de leerkrachtenkamer over m'n act.
Het werd echt gewaardeerd, terwijl het eigenlijk maar iets heel kleins was. Leuk is dat !

Vrijdag de 13e mag ik het nog een x overdoen in de andere grade 4 !

Woensdag 11 maart
Vandaag ben ik na school lekker gaan zwemmen en heb ik 33 baantjes gezwommen !!!
Jaja...C&J ik ben de uitdaging aangegaan en het is me gelukt !!!! Whoehoee !!
Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik er :
- ruim de tijd voor heb genomen
- het zwembad voor mezelf had
- veel op mijn rug heb gezwommen
- en genoot van het zonnetje dat op het water scheen
Dat laatste was niet echt belangrijk, maar wou ik toch ff melden :P
Op stage heb ik de kinderen blij gemaakt met de meegenomen stickers,
ze kwamen me allemaal persoonlijk bedanken..zo lief !

Donderdag 12 maart
Vandaag hebben we op stage een bezoekje gehad van de leerkrachten die alle Pabo studenten in Zuid-Afrika komen bekijken.
Ik was toch wel nerveus, omdat ik ze helemaal niet kenden en niet goed wist wat ik moest verwachten.
Eigenlijk had ik ze al gisteren verwacht, omdat ze hadden geschreven dat ze er woensdag 12 maart zouden zijn.
Dan ga je maar uit van woensdag, dan kan het altijd meevallen.
Maar vandaag kwamen ze dus ECHT !
Het was één vrouw, samen met twee mannen.
Éen man kwam bij mijn les kijken die ging over werkwoordspelling bij woorden als : yesterday, today en tomorrow.
De kinderen hadden vlak voor de les gehoord dat ze zich extra goed moesten gedragen
en ze waren dat lesuur even echte engeltjes, hihi.
De leerkracht was achteraf erg tevreden over de les en hier krijgen we nog een verslag van met foto's.

Vandaag hebben we ook nog bijgekletst met de directeur, die wel van wat gezelligheid houdt.
Hij heeft ons veel over hemzelf verteld en over het feit dat ie vroeger een feestbeest was,die deed waar hij zin in had.
Vervolgens liet hij de muziek horen, die hij vroeger draaide en hij stuurde de verhalen die in het boek staan,
dat door hem is geschreven.
Volgens de leerkrachten die ons kwamen bezoeken is hij toch wel bekend in Zuid-Afrika, vandaar dus dat boek.
We zijn uitgenodigd om maandag bij hem thuis langs te komen, voor een eventuele braai.

Pfff..we hebben het er maar druk mee !
Morgen gaan we na school met mijn mentor en Maartje's mentor winkelen.
Daarna gaan we meteen door naar een braai met één van de leerkrachten v.d High School.

Het komende weekend zijn we "home alone", omdat de kinderen op bezoek moeten bij bekenden.
Zaterdag gaan we met één van de leerkrachten v.d Primary School de Tafelberg beklimmen.
Zondag gaan we waarschijnlijk richting Waterfront en maandag gaan we dus naar de directeur.
Allemaal leuke dingen in het vooruitzicht, dus..
Nu is het de uitdaging om tussen al die leuke dingen door, ook nog genoeg tijd aan school te besteden !
Ik ga maar eens beginnen ;)

Vrijdag 13 maart
Vandaag was een drukke, maar erg gezellige dag !
De les van Jan van Riebeeck werd ook goed ontvangen in de andere klas, ondanks dat deze groep veeeel drukker is.
In de pauze hebben we met onze klas de cake sale gehouden.
Allerlei lekkernij werd verkocht aan de andere leerlingen voor het goede doel.
Natuurlijk kon ik het niet laten om zelf ook een lekker cakeje te kopen ;)
Die meiden uit mijn klas, verkochten de cakejes alsof ze nooit anders gedaan hadden..zo mooi om te zien !!
Echt professioneel ! :)

Vandaag gaan we na school winkelen met mijn mentor en Maartjes mentor..Beide mentoren zijn net zoals ik, gek op winkelen..dus ik kan niet wachten !! :)

Fijn weekend allemaal !!!

Liefs,
xXx NoRIch@

Ps..
Papa en mama :
Heeeel veel beterschap, hopelijk voelen jullie je snel weer beter !

Inoka :
Misschien moet je maar gewoon nieuwe schoenen kopen, als troost ;)

Lloyd :
Dit weekend hoef je niet bang te zijn dat het menneke per ongeluk in je tas verschijnt ;)










  • 13 Maart 2009 - 11:34

    Elpee:

    Krabbend aan mijn onderkin??? Oh neeee je bent veranderd!!
    Echt goed hoe je verkleed binnenkwam, had er graag foto's van gezien. Zo geef je er echt je eigen draai aan, keep up da good work and enjoy your wel deserved weekend!!!

    xxx A Proud Buddoheys

  • 13 Maart 2009 - 17:36

    Cisca:

    Wat leuk dat je ook zo veel aan de voorbereiding doet, en je ziet het wordt dan ook heel goed ontvangen,dus je hebt dan ook echt eer van je werk.
    P.S Hoe lang zijn die banen in het zwembad? Denk niet dat ze zooooo lang zijn als hier in Hoorn:)
    xxxxxx

  • 14 Maart 2009 - 19:58

    Henkie Boy:

    de groetje's van ???
    het wordt hier elke dag ietsje warmer.

  • 15 Maart 2009 - 21:21

    Miranda:

    Wil je de les nog eens geven bij ons in de groep?? Ben graag getuige van jouw acteertalent! Klinkt goed, met als gevolg een grote betrokkenheid: bravo!!

    groetjes Miranda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

NoRiChA

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 25539

Voorgaande reizen:

04 Februari 2009 - 05 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: