KaMp MeT GrAdE 5 -> Op NaAr 't PiNgUiNStRaNd !! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van NoRiChA - WaarBenJij.nu KaMp MeT GrAdE 5 -> Op NaAr 't PiNgUiNStRaNd !! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van NoRiChA - WaarBenJij.nu

KaMp MeT GrAdE 5 -> Op NaAr 't PiNgUiNStRaNd !!

Door: Noricha

Blijf op de hoogte en volg NoRiChA

22 Maart 2009 | Nederland, Amsterdam


Allereerst wil ik (voordat ik begin met het vertellen over het kamp enzo,)
even terugkomen op de reacties van het "heftige" vorige bericht.
Ik begrijp dat ik een aantal mensen heb laten schrikken,
met de minder leuke ervaring tijdens het beklimmen van de Tafelberg.
Maar we werden door een (ervaren klimmende)leerkracht op stage meegenomen en we hebben
van tevoren WEL goed geinformeerd over wat we konden verwachten bij deze route.
(Zo vaak, dat hij er misschien wel een beetje gek van werd)
Wij hebben te horen gekregen dat het een makkelijkere route zou zijn, dan
de route van de vorige berg. Dit heeft hij ons gegarandeerd !!!
Dit heeft hij ook nog getoond in het boekje, vlak voordat we die berg op gingen.

Helaas had hij zich heeeel erg vergist en was het een gevaarlijke route.
Jammer genoeg kwam ik hier pas halverwege de rit achter
en dan is er natuurlijk geen weg meer terug.
Je kunt tenslotte niet alleen terug omlaag klimmen. (Wat nog gevaarlijker is)
De foto's waarop ik lach, zijn dus de foto's voordat de ellende was begonnen.
Eenmaal bovenop de berg, kon ik weer lachen, omdat de ellende officieel voorbij was.
Soms kun je nog zo goed informeren, maar moet je ook bepaald vertrouwen hebben in de
mensen die je meenemen.
Ik kan mezelf dus ECHT niet de schuld geven, van deze rotervaring,
omdat ik wel goed geinformeerd had en daardoor dacht te weten wat ik kon verwachten.
Ik heb dus WEL goed nagedacht.
Achteraf had de leerkracht al 5 jaar niet meer geklommen en moest er halverwege
ter plekke geimproviseerd worden.
Ik heb pech gehad met de veel te gevaarlijke route,
maar heb heeel veel geluk gehad dat ik het heb overleefd.
Als ik iets hier heb geleerd, is dat je zoveel mogelijk van de positieve kant moet bekijken.
Ok, het was een verschrikkelijke dag, maar zoals die leerkracht zelf zei aan het einde van de dag :
"You'll never be the same, after this experience"
en dat is waar.
Je waardeert alles veeeeel meer, omdat je op dat gevaarlijke moment net behoefte had
aan alles wat eerder zo normaal was.
(Veilig met twee voeten op de grond staan, je dierbaren om je heen, etc.)
Dinsdag 16 maart
Jaja..je zult het niet geloven.
De avond voordat we moesten vertrekken,(dus dinsdagavond)
hebben we ineens internet op onze kamer gekregen !!!
Een legendarische avond dus, haha !!
Van enthousiasme wist ik niet eens waar ik moest beginnen..
toen ik een site wilde bekijken.
Uiteindelijk heb ik lang op MSN gezeten (waar ik normaal niks om geef).
Al zijn de omstandigheden hier wel anders..;)
En natuurlijk werd het heeeel laat voordat ik eindelijk begon met het inpakken van mijn spullen
voor het kamp, de volgende dag.
Wo. 18 Maart/ Do. 19 Maart/ Vr. 20 Maart (Kamp)
Vandaag was het dan zover, de eerste dag van het kamp.
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan, aangezien ik deze 2 grade 5's niet goed ken.
Het zijn kinderen van 10/11 jaar en de klassen staan bekend als "moeilijke groepen".
Het scheelt dat één van de klassen, Maartje's stagegroep is, dus dat ze veel kinderen kent.
Vlak voor vertrek kregen ontvingen we een aangename verrassing van het keukenteam,
namelijk een picknickmand met bestek, bordjes, beker, etc om mee te nemen..Echt superlief !!
Ik kan wel precies gaan beschrijven wat we wanneer gedaan hebben,
maar het komt er op neer dat het een superleuk kamp was en dat we het echt getroffen hebben met zowel de kinderen,
als de leerkrachten !!!
Alle leiders kregen een eigen groep die ze gedurende de activiteiten moesten begeleiden.
De kinderen in mijn groepje waren heel lief en luisterden goed.
Je merkt dat je tijdens zo'n kamp echt een band met de kinderen opbouwt,
omdat je elkaar van een andere kant ziet.
Tijdens dit kamp kon ik mijn groepje aanmoedigen, maar tegelijkertijd ook stimuleren om zo goed
mogelijk samen te werken.
Gelukkig ging het steeds beter en uiteindelijk kan ik zeggen dat ze er ontzettend in zijn gegroeid !!
Ik voelde me zo trots, toen ze een samenwerkingsspel tot 2 x toe wonnen, van de rest van de klas !!
Ook de leerkrachten waren erg lief en behoorlijk grappig.
Natuurlijk zie je hen ook van een andere kant
en van één vd leerkrachten, had ik dus echt niet verwacht
dat het zo'n leuke, betrokken en grappige leerkracht zou zijn.
Tijdens het kamp hebben we een aantal spellen gespeeld, bijv. op het gras buiten, binnen in de hal,
maar ook buiten op het strand.
De kinderen genoten echt van die wedstrijdjes !
Natuurlijk zijn er ook educatieve samenwerkingsopdrachten gedaan voor techniek en
heeft elk groepje een eigen krant gemaakt.
De titel v.d krant van mijn groepje was : "the hour"..klinkt spannend,he?! hihi
Eén van de hoogtepunten van het kamp vond ik persoonlijk, de optredens.
De kinderen deden hun dansjes, zonder dat er muziek aanwezig was, haha !!
Ook waren er een paar meiden die een modeshow deden, zo leuk :)
Er was ook een avond dat er een goochelaar kwam optreden, dat was echt geweldig !!
Serieus, ik sprak hem achteraf, en zei dat het een goede show was
en hij vertelde me dat het leuk was dat kinderen die trucs ook niet door hadden.
Tjah, ik had ze zelf ook niet door, dus ik had net zo genoten als de kinderen, hihi.
Als mij nu gevraagd zou worden wat nu het grote verschil is tussen een schoolkamp hier
en een schoolkamp in Zuid-Afrika, dan zijn dit de verschillen :
- Qua planning is het in Nederland vaak ietsje beter geregeld, omdat er bijv. standaard een regenprogramma wordt gemaakt
en je vaak wel weet wat de toegangsprijs is voor activiteiten die je wilt ondernemen.
Vandaar dat er geimproviseerd moest worden toen het de eerste avond regende.
Ook konden we HELAAS WEER niet naar het strand toe, waar je tussen de pinguins kunt lopen en zwemmen,
vanwege de toegangsprijs.Dat viel ECHT tegen !! Ik had me er zooooo op verheugd !! :(
- Het positieve is dat de kinderen zooo dankbaar en positief zijn !!!
Je krijgt voortdurend knuffels en de kinderen zijn niet afstandelijk.
Een groepje meisjes had bijv. het probleem dat sommige meiden de modeshow in zomerkleding wilde doen en
de rest wilde de modeshow in pyama's doen.
Eén meisje, (waar ik ook de groepsleider van ben) was harstikke in paniek en gestressed en wilde niet
meer met de ene groep meedoen.
Ik heb met het meisje gepraat en haar gerust gesteld.
Ook lukte het haar om haar te motiveren, toch het podium op te gaan en er gewoon voor te gaan.
Uiteindelijk ging het hartstikke goed en kwam ze me na haar optreden nog bedanken d.m.v. een knuffel..zo lief !!
Op vrijdagmiddag kwamen we uiteindelijk met een voldaan gevoel weer terug op school aan.
Juist omdat ik de kinderen beter had leren kennen, vond ik het ook weer een beetje jammer dat het voorbij was.
Sommige kinderen gaven elkaar ook een afscheidsknuffel, bij vertrek !
We hebben de leerkrachten nog geholpen met de spullen en zijn daarna richting huis vertrokken.
Helga had nog last van de uitslag op haar lichaam, dus zijn we eerst even langs de apotheek gegaan.
Ook hebben we nog gezwommen en 's avonds zijn we met de Belgen nog uitgeweest.
Zaterdag 21 maart
Hoera, in Nederland is de lente vandaag begonnen !!
Hier is het al herfst, maar nog wel met op en top zomerweer, heerlijk !!
Tijd voor een paar uurtjes strand, dus.
We zijn weer richting St. James gereisd en hebben daar een paar uurtjes in de zon gelegen.
Daarna zijn we nog ff in ons zwembad gaan zwemmen en natuurlijk gaan zonnen.
's Avonds bleek Helga nog steeds veel last te hebben van de uitslag en zijn we met de zoon
van Pierre, (Jaccie) richting het ziekenhuis gereden omdat Helga een dokter moest zien.
Uiteindelijk heeft het wel 2 uur geduurd, voordat Helga geholpen was en de medicijnen bij de apotheek
in handen had.
Pfff..wat een gedoe, zeg !!
Hopelijk gaat het nu snel weer beter.
Rond een uur of 21:00 kwamen we weer thuis aan en hebben we nix bijzonders meer gedaan.
Tjah, ik heb nog met mijn vriend gebeld, wat elke keer weer een feestje is, natuurlijk..
Maar we zijn niet meer weggegaan ofzo.
Morgen gaan we naar de struisvogelboerderij en naar Blauwberg.
Heb er echt zin in !!!
Blauwbergstrand moet heel erg mooi zijn, maar het water is niet geschikt om in te zwemmen, vanwege de kou.


  • 22 Maart 2009 - 09:47

    Elpee:

    Ondanks de regen lijkt het dat je het toch naar je zin gehad hebt, en je bent toch weer een ervaring rijker. Jammer van de pinguins, ik had je er graag tussen zien staan:(. Verder leuke foto's ;).

    Ps: struisvogels kunnen heel hard rennen en trappen hoor, heb ik zelf een keer gezien :O.
    Have a nice day!!

    XXX Buddoheys

  • 23 Maart 2009 - 18:25

    Cisca:

    Wat een leuke ervaring lijkt me dit met al die kinderen. ( ze zien er best wel een beetje wild en druk uit he) Leuk dat ze zo knuffelig zijn, en ook heel leuke foto s.
    Maar wat de lente betreft, ja die is hier dan wel begonnen hoor, maar alleen op de kalender. Voor de rest merken wij er nog niet zo veel van.
    xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

NoRiChA

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 25534

Voorgaande reizen:

04 Februari 2009 - 05 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: